.
مطالب ثابت سایت

هديه به منتظران گل نرگس

نقدی بر تفسیر و مفسران

هجوم آرام و خواب غفلت (نگرشی بر غوغای انفجار جمعیت)

سقیقه، تبلور وحدت یا تفرقه؟

نقدهايی بر کتب درسي دبستان

مشهورهاي بي اصل

برخی خیانتهای منافقانه در کتاب: «بیست و پنج سال سکوت علی»

گزارشي از تهاجم بر عزاداري و عاشوراي حسيني

نقدي بر مجله‌ي خانواده

مباحثی پیرامون امامت

نمي از كرانه‌‌هاي غدير


موضوعات سایت
کل موضوعات 23
کل ارسال ها 86
کل بازديد ها 559501
کل پاسخ ها 63
کل اعضا 324
آخرين 20 ارسال انجمن

چت آنلاین
ارسال شده توسط salmani در مورخه : پنجشنبه، 10 تير ماه ، 1395

وحدت وجود
ارسال شده توسط samad در مورخه : سه شنبه، 30 تير ماه ، 1394

اخراج تیر از پای امیر المومنین
ارسال شده توسط andalib در مورخه : يكشنبه، 26 بهمن ماه ، 1393

سوال/ تحریف یا ...
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : پنجشنبه، 22 اسفند ماه ، 1392

تصویری با موضوع امیر المؤمنین عل?
ارسال شده توسط taghvim در مورخه : جمعه، 17 خرداد ماه ، 1392

درباره "خيانتهاي منافقانه در «
ارسال شده توسط alef در مورخه : چهارشنبه، 27 دي ماه ، 1391

قرآن و تورات-انجیل
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : دوشنبه، 4 دي ماه ، 1391

حدیث کساء به روايت جابر بن عبد ال?
ارسال شده توسط aletra در مورخه : يكشنبه، 26 آذر ماه ، 1391

بدترين خلق خدا در آخر الزمان!!
ارسال شده توسط sarbaz در مورخه : پنجشنبه، 13 بهمن ماه ، 1390

داستان تير و پاي امير
ارسال شده توسط hedayati در مورخه : يكشنبه، 2 آبان ماه ، 1389

داغ فراق
ارسال شده توسط andalib در مورخه : شنبه، 11 ارديبهشت ماه ، 1389

فراخوان شعارهاي فاطميه
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

سخن از فاطمه گفتن!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

در سوگ همتاي علي عليه السّلام
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 1 ارديبهشت ماه ، 1389

امام فدايي دين است، يا اصل دين؟
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 2 دي ماه ، 1388

آسيبها و راهكارها در عزاداري
ارسال شده توسط andalib در مورخه : جمعه، 27 آذر ماه ، 1388

بر كرانه‌ي غدير
ارسال شده توسط andalib در مورخه : سه شنبه، 10 آذر ماه ، 1388

مگر غدير را فراموش كرده‌ايم؟!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 27 آبان ماه ، 1388

طرح جدید سایت
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

اصلاحيه
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

تالار گفتمان جستجو

جستجو


جستجو در وب
جستجوی سايت

اندازه صفحه

100%
125%
150%
200%
250%
300%

 
  
سخن هفتم: بیگاری‌هایی به نام عبادت






سخن هفتم: بیگاری‌هایی به نام عبادت

 

خلاصه‌ی گفتار بدون شرح و بسط این‌که: خداوند متعال گرچه بى‏نياز از همه‌ي آفريدگان، و اعمال و عبادات آن‏هاست، ولی آن‌چه را كه در آفرينش جنّ و انس اراده فرموده، عبادت و پرستش خالص آنان است[1]. و پرستش او ممكن نيست مگر با اطاعت امر او؛ و اطاعت امر او حاصل نمی‌شود مگر با اطاعت از فرستادگانش كه پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام مى‏باشند. چون فرموده است:

«مَنْ يُطِعِ الرَّسوُلَ فَقَد اَطاَعَ اللّه[2] ـ هر كه فرمانبردار پيامبر باشد همانا فرمانبردار خداست».

 

همین پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله که اطاعتش اطاعت خداست، نیز در باره‌ی فرمانبرداری از حجّت‌های الهی، پیشوایان معصوم علیهم السلام چنین می‌فرماید:

«... هُم حجّةُ اللهِ على خلقِهِ و شُهَدائُهُ في أَرضِه. مَن أطاعَهم فَقَد أطاعَ اللهَ و أطاعَني، و مَن عصاهُم فَقَد عَصَى اللهَ و عصاني. هُم معَ الكتابِ و الكِتابُ مَعَهُم، لايُفارِقُهم و لايُفارِقونُه حتّى يردا عليَّ الحوضَ... ـ ... ایشان، حجّت‌های خدا بر خلق او، و گواهان خدا در زمین اویند. هرکس از آنان فرمانبرداری کند، هرآینه خدا را فرمانبرداری کرده و از من پیروی نموده است. و هرکس نافرمانی ایشان کند، هرآینه خدا را عصیان کرده و از من نافرمانی نموده است. آنان با کتاب خدایند و کتاب خدا با آنان است. نه آنان از کتاب جدا می‌شوند و نه کتاب خدا از آنان فاصله می‌گیرد، تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند...[3]».

 

و امام صادق علیه السلام نیز می‌فرماید:

«... إنّ اللهَ فَرَضَ طاعتَنا في كتابِهِ، فلا يسعُ النّاس جهلاً. ـ همانا خداوند، اطاعت مارا در کتابش بر مردم واجب فرموده؛ پس مردم مجاز نیستند که به وجوب اطاعت ما جاهل باشند[4]».

 

و نیز می‌فرماید:

«... نحن الّذينَ فَرَضَ اللهُ طاعتَنا. لا يسعُ النّاس إلاّ معرفتَنا، ولا يَعذر النّاس بجهالتنا. مَن عرَفنا كان مؤمناً، و من أنكرَنا كان كافراً. ـ ما کسانی هستیم که خداوند اطاعت ما را واجب نموده است. و مردم جز شناخت نسبت به ما راهی نداشته، و هیچ عذری در عدم شناخت ما ندارند. هرکه ما را شناخت [و به وجود طاعت ما معترف شد]، مؤمن است. و هرکه منکر این امر شد، کافر است».

 

با این حساب، انجام هر عمل عبادی از پیش خود، با به پیروی از غیر معصوم، بدون اطاعت از امام معصوم برگزیده شده از سوی خدا، مردود است. و پیروی از غیر معصوم، و پذيرش ولايتی غير از ولایت الهیه‌ی معصومین علیهم السلام، شرك به خداى سبحان است. چنین عملی، پذیرفته نبوده و نوعی بیگاری‌است.

امام صادق علیه السلام به معلّى بن خُنَيْس چنین می‌فرماید:

«يا مُعلّى لَو اَنَّ عَبْداً عَبَدَاللّه‏َ مِأَةَ عامٍ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقامِ يَصُومُ النّهارَ وَ يَقُومُ اللَّيْلَ حَتّى يَسْقُطَ حاجِباهُ عَلى عَيْنَيْهِ و تَلتَقى تَراقيهِ هِرَماً جاهِلاً لِحَقّنا لَمْ يَكُنْ لَهُ ثوابٌ[5] ـ اى معلّى! اگر بنده‏اى صد سال در ميان ركن و مقام[6]، خدا را عبادت كند، روز را روزه بدارد؛ و شب را به عبادت برخيزد؛ آن‌قدر كه از پيرى، ابروانش چشمانش را فرا گيرد، و استخوان‏هاى گردنش در سينه‏اش فرو رود؛ ولى در شناخت حقّ ما جاهل باشد [و ولايت مارا نپذيرفته باشد] ثوابى برايش نخواهد بود».

امام سجّاد علیه السلام نيز به ابوحمزه ثمالى چنین می‌فرماید:

«اَىُّ البُقاعِ اَفضَلُ؟ فَقُلْتُ: اللّه‏ُ وَ رَسُولُهُ وَابْنُ رسُولِهِ اَعْلَمُ. قال: اِنَّ اَفْضَلَ البُقاعِ ما بَيْنَ الرُّكنِ وَالْمَقامِ، و لَوْ اَنَّ رَجُلاً عَمَّرَ ما عَمَّرَ نوحٌ علیه السلام فى قَومِهِ اَلْفَ سَنَةٍ اٍلاّ خَمْسينَ عاماً يَصُومُ النَّهارَ وَيَقُومُ اللَّيلَ فى ذلِكَ المَقامِ ثُمَّ لَقِىَ اللّه‏َ عَزَّ و جَلَّ بِغَيْرِ ولايَتِنا، لَمْ‏يَنْتَفِعْ بِذلِكَ شَيْئاً[7]. ـ كدام‏يك از سرزمين‏ها براى عبادت برتر است؟ عرض كردم: خدا و پيامبر خدا و پسر پيامبرش بهتر مى‏دانند. فرمود: بهترين قطعه‌ي روى زمين، فاصله‌ي ميان ركن و مقام است؛ و چنان‌چه مردى به اندازه‌ي عمر حضرت نوح علیه السلام كه در ميان قومش زيست، يعنى نهصد و پنجاه سال عمر كند؛ و روز را روزه بدارد؛ و شب را به عبادت برخيزد؛ و در همان حال خدا را ملاقات كند در حالى‏كه ولايت ما را نداشته باشد، بهره‏اى از عبادات خويش نخواهد برد».


 

[1] ـ «قرآن مجيد»، سوره‌ي ذاريات آيه‌ي56: «و ما خَلَقْتُ الجِنَّ و الاِنسَ اِلاّ لِيَعْبُدُون».

[2] ـ «قرآن مجيد»، سوره‌ي نساء، آيه‌ي 80.

[3] - كتاب سليم بن قيس - سليم بن قيس الهلالي الكوفي - ص 425.

[4] - تفسير العيّاشيّ - ج 1، ص 16، ح 7

[5] ـ «ثواب الأعمال»، ص455، ح1.

[6] ـ ميان «ركن» و «مقام»، مكانى است در كنار كعبه.

[7] ـ «ثواب الاعمال»، ص455، ح2.










© کپی رایت توسط : عندلیب آنلاین (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مطالب فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است .

نوشته شده در تاریخ : 9 اسفند ماه ، 1393 (2710 مشاهده)

[ بازگشت ]