.
مطالب ثابت سایت

هديه به منتظران گل نرگس

نقدی بر تفسیر و مفسران

هجوم آرام و خواب غفلت (نگرشی بر غوغای انفجار جمعیت)

سقیقه، تبلور وحدت یا تفرقه؟

نقدهايی بر کتب درسي دبستان

مشهورهاي بي اصل

برخی خیانتهای منافقانه در کتاب: «بیست و پنج سال سکوت علی»

گزارشي از تهاجم بر عزاداري و عاشوراي حسيني

نقدي بر مجله‌ي خانواده

مباحثی پیرامون امامت

نمي از كرانه‌‌هاي غدير


موضوعات سایت
کل موضوعات 23
کل ارسال ها 86
کل بازديد ها 559507
کل پاسخ ها 63
کل اعضا 324
آخرين 20 ارسال انجمن

چت آنلاین
ارسال شده توسط salmani در مورخه : پنجشنبه، 10 تير ماه ، 1395

وحدت وجود
ارسال شده توسط samad در مورخه : سه شنبه، 30 تير ماه ، 1394

اخراج تیر از پای امیر المومنین
ارسال شده توسط andalib در مورخه : يكشنبه، 26 بهمن ماه ، 1393

سوال/ تحریف یا ...
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : پنجشنبه، 22 اسفند ماه ، 1392

تصویری با موضوع امیر المؤمنین عل?
ارسال شده توسط taghvim در مورخه : جمعه، 17 خرداد ماه ، 1392

درباره "خيانتهاي منافقانه در «
ارسال شده توسط alef در مورخه : چهارشنبه، 27 دي ماه ، 1391

قرآن و تورات-انجیل
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : دوشنبه، 4 دي ماه ، 1391

حدیث کساء به روايت جابر بن عبد ال?
ارسال شده توسط aletra در مورخه : يكشنبه، 26 آذر ماه ، 1391

بدترين خلق خدا در آخر الزمان!!
ارسال شده توسط sarbaz در مورخه : پنجشنبه، 13 بهمن ماه ، 1390

داستان تير و پاي امير
ارسال شده توسط hedayati در مورخه : يكشنبه، 2 آبان ماه ، 1389

داغ فراق
ارسال شده توسط andalib در مورخه : شنبه، 11 ارديبهشت ماه ، 1389

فراخوان شعارهاي فاطميه
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

سخن از فاطمه گفتن!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

در سوگ همتاي علي عليه السّلام
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 1 ارديبهشت ماه ، 1389

امام فدايي دين است، يا اصل دين؟
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 2 دي ماه ، 1388

آسيبها و راهكارها در عزاداري
ارسال شده توسط andalib در مورخه : جمعه، 27 آذر ماه ، 1388

بر كرانه‌ي غدير
ارسال شده توسط andalib در مورخه : سه شنبه، 10 آذر ماه ، 1388

مگر غدير را فراموش كرده‌ايم؟!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 27 آبان ماه ، 1388

طرح جدید سایت
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

اصلاحيه
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

تالار گفتمان جستجو

جستجو


جستجو در وب
جستجوی سايت

اندازه صفحه

100%
125%
150%
200%
250%
300%

 
  
سخن هشتم: فقط شیعه‌ی دوازده امامی






سخن هشتم: فقط شیعه‌ی دوازده امامی، نه کم و نه زیاد


فرقه‏هايى كه ولايتِ بعضی از پيشوايان معصوم علیهم السلام را پذيرفته، و بعضی را نپذيرفته‏اند، به دروغ، تحت عنوان فرَق شيعی، معرّفى شده‏اند. این فرقه‌ها که غالبا تشکّل‌هایی ساخته‌ی دست سیاستمداران ضد شیعه هستند، [و کمتر فرقه‌ای است که در اثر باورهای غلط دینی تشکل یافته باشد] هر از چند گاهی تحت عنوانی از عناوین، رخ نموده‌اند. یک روز تحت عنوان علی اللهی، و روزی چهار امامی، و روزی هفت امامی و روزی اسماعیلی و زیدی و شیخی و... و امروز هم به تعبیری یازده امامی، که عملاً نسبت به امام دوازدهم شیعه، حضرت حجّةبن الحسن العسکری علیه السلام، یا باوری ندارند، و یا شخص خاصی که پیامبر او را به دستور خداوند معرفی فرموده، امام زمان نمی‌دانند. بلکه قائل به امام زمان نوعی بوده، و در هر برهه‌ای کسی را امام  زمانخود می‌دانند.

این فرقه‌ها، راه را براى دشمنان شيعه باز كرده‌اند‏، تا آنان به سرزنش شيعيان برخیزند و بگويند: شيعيان، اهل تفرقه و جدايي‌اند؛ و به هفتاد فرقه تقسيم شده‏اند!

در حالى‌كه ايمان به ولايت امامان معصوم علیهم السلام، به طور مجموعی سنجیده می‌شود. همان‌گونه که ايمان به پيامبران الهى به‌طور مجموعی سنجیده می‌شود.

توضیح اینکه: لازمه‌ي ايمان به پیامبران، ایمان به پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله است. و اگر به همه‌ی پیامبران ایمان داشته باشیم ولی به پیامبر اسلام ایمان نداشته باشیم، ایمانمان پذیرفته نیست. و همینطور اگر به پیامبر اسلام ایمان داشته باشیم ولی به پیامبران پیشین ایمان نداشته باشیم، ایمانمان پذیرفته نیست.

لازمه‌ي ايمان به ولايت على علیه السلام نیز اين است كه ولايت يازده امام پس از او را باور داشته باشيم. در غیر این صورت، ایمانمان پذیرفته نیست. چنين تصریحی را در فرمايش امام حسن عسكرى علیه السلام  می‌خوانیم كه فرمود:

«ألا اِنَّ الْمُقِرَّ بِالْأَئِمَّةِ بَعْدَ رَسُولِ اللّه‏ِ، الْمُنْكِرَ لِوَلَدى، كَمَنْ أقَرَّ بِجَميعِ الاَنبياءِ وَرُسُلِهِ ثُمَّ انْكَرَ نُبُوَّةَ رَسُولِ اللّه صلی الله علیه و آله. وَالْمُنْكِرَ لِرَسُولِ اللّه صلی الله علیه و آله كَمَنْ اَنْكَرَ جَميعَ أنبياءِ اللّه‏ِ، لِأَنَّ طاعَةَ آخِرِنا كَطا عَةِ أَوَّلِنا وَ الْمُنْكِرَ لآخِرِنا كَالمُنْكِرِ لأوَّلِنا، أَما اِنَّ لِوَلَدى غَيبَةٌ يَرْتابُ فيهَا النّاسُ إلاّ مَنْ عَصَمَهُ اللّه‏[1] ـ آگاه باشيد! كسي كه به [حقّانيت و ولايت] پيشوايان پس از پيامبر خدا اقرار كند، ولي پسرم (حجّة بن الحسن المهدي) علیه السلام را انكار كند، مانند كسى است كه به [رسالت] تمامى پيامبران و فرستادگان الهى اعتقاد دارد، ولي پيامبري رسول اللّه صلی الله علیه و آله را انكار مي‌كند؛ و منكر رسول اللّه صلی الله علیه و آله همچون كسى است كه همه‌ي پيامبران خدا را منكر است؛ زيرا فرمانبردارى از آخرين ما، مانند فرمانبردارى از نخستين ماست؛ و منكر آخرين ما، مانند منكر نخستين ماست. آگاه باشيد! براى پسرم غيبتى خواهد بود كه مردم در آن دچار ترديد مى‏شوند؛ مگر كسى كه خدا او را حفظ كند».

و نيز پيامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرماید:

«ألأئِمَّةُ مِنْ بَعْدِى إثناعَشَرَ أَوَّلُهُم اَميرُ المُؤمنينَ علىُّ بنُ ابى‏طالب علیه السلام و آخِرُهُمُ القائمُ. طاعَتُهُم طاعَتى وَ مَعْصيتُهُم مَعْصِيَتى؛ مَنْ أنْكَرَ واحِداً مِنْهُم فَقَدْ أنْكَرَنى[2] ـ پيشوايان پس از من دوازده نفرند. نخستين آنان امير المؤمنين علىّ‏بن ابى‏طالب علیه السلام، و آخرين‌شان قائم آل محمّد علیه السلام  مى‏باشد. اطاعت از آنان اطاعت از من، و نافرمانى آنان، نافرمانى من است. و هر كس يكى از آنان را انكار كند، مرا منكر شده است».

و در جاى ديگر خطاب به علي علیه السلام می‌فرماید:

«يا على! وَالَّذى بَعَثَنى بِالنُّبُوّةِ وَاصْطَفانى عَلى جَميعِ الْبَرِيَّةِ لَو أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اللّه‏َ أَلْفَ عامٍ ما قُبِلَ ذلِكَ مِنْهُ اِلاّ بِوِلايَتِكَ وَ وِلايَةِ الأئمّةِ مِنْ وُلْدِكَ و اِنَّ وِلايَتَكَ لاتُقْبَلُ إلاّ بِالْبَراءَةِ مِنْ أَعْدائِكَ وَ أَعْداءِ الأئمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ. بِذلِكَ أَخْبَرَنى جبْرَئيلُ علیه السلام فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤمِنْ وَمَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ[3]ـ اى على! قسم به آنكه مرا به رسالت برانگيخت؛ و بر همه‌ي خلق برگزيد؛ اگر بنده‏اى هزار سال خدا را عبادت كند، اعمالش پذيرفته نخواهد شد، مگر به (پذيرفتن) ولايت تو، و ولايت امامانى كه از فرزندان تو هستند. و ولايت تو (از كسى) پذيرفته نيست مگر به بيزارى جستن از دشمنانت، و دشمنان امامانى كه از فرزندان تو هستند. جبرئيل علیه السلام مرا این‌گونه خبر داده است؛ هر كه خواست ايمان بياورد و هر كه خواست كفر بورزد».

بنا بر این، تمام فرقه‌های غیر دوازده امامی، که حتّی یکی از امامان شیعه را به امامت و ولایت و وجوب طاعت، نپذیرند، منکران پیامبر اسلام بوده و ایمانشان پذیرفته نیست.

امروز بحث از ولايت اميرالمؤمنين علي علیه السلام در حقيقت، سخن از ولايت حضرت بقيّة اللّه‏ الاعظم علیه السلام است؛ زيرا همان امامت و ولايتى را كه به مقتضای خطبه‌ی غدیر، و فرمان اکید و بلیغ خداوند، امامان پیش از او داشتند، امروز آن بزرگوار همان منصب‌هاى الهي را داراست.

اگر ما، در اين عصر، روز غدير را بزرگ شمرده، و آن را مبارك مى‏دانيم؛ نه تنها به معنی بزرگداشت غدیر، که به معنى بزرگداشت ولايت حضرت ولىّ عصر، حجّة‏بن الحسن العسكرى علیه السلام است. و تجديد عهد و ميثاق با غدیر، یعنی تجدید میثاق و تأکید بر اقرار به ولايت حجّةبن الحسن العسکری علیه السلام. بنا بر این، در بزرگداشت غدیر، غفلت از امام عصر علیه السلام، در واقع غفلت از غدیر است، اگرچه ظاهری غدیری داشته باشیم.

چه كوته‌نگرى و ساده‌انديشى است، اگر نگاه به واقعه‌ي غدير در حدّ نگاه به يك حادثه‌ي تاريخى باشد كه زمان وقوعش گذشته و ارتباطى به زمان ما و آرمان‏هاى دينى ما ندارد!!

همان ندای پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله در غدير خم، در معرّفى امير المؤمنين علي علیه السلام به سروش آسمانىِ «... مَنْ كُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلىٌّ مولاه...» که تا امروز در گوش جان مؤمنان طنين‏انداز است، به صورت زمزمه‏اى پايدار و سازنده، در جان هر شيعه‌اي جارى است؛ تو گويى پيامبر خدا همين لحظه، دست حضرت حجّة‏بن الحسن العسکری علیه السلام را به عنوان پرچم هدايت بالا برده و ندا مى‏دهد:

«مَنْ كُنْتُ مَولاه فَهذا... مولاه اَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ. ـ هر كه را من مولاى او هستم اين... مولاى اوست. پروردگارا! دوستي كن، هر كه با او دوستي كند؛ و دشمنى كن با كسى كه با او دشمنى كند؛ و يارى فرما هر كه او را يارى كند؛ و بي‌ياور بگذار كسى را كه ياريش نكند».

آرى؛ به خدا سوگند! ولايت حضرت بقيّة اللّه‏ الأعظم علیه السلام روح غدير ماست؛ و وجود مقدّسش، نورى است كه تا قيامت بر پيكره‌ي غدير مى‏تابد، و به آن، هستى و گرمى مى‏بخشد.

بر اين اساس، نگاه ما به غدير، عمق بيشترى مى‏يابد، و اين روز اهمّيّت فراوانى پيدا مى‏كند.

 غدير تابلوى آشكارى است در پيش روى حق‏جويان تاريخ كه در آن، رسول نور، به قدرت و اراده‌ي حضرت حق، پرچم بلند هدايت را بر سنگستان سخت زمين به اهتزاز درآورده تا در ظلمت طولانى و سرد تمام تاريخ، آنان را كه در در هر برهه‌ای، در جستجوى نور و گرمى و نجاتند، نشانه‏اى باشد. آری! غدیر، نشانی گویاست از حیات جاویدان آن گل همیشه بهار، که همواره دردها و رنج‌های پیامبر و عترتش را نه تنها به چشم دل که به چشم سر به نظاره می‌نشیند تا از سوی خدای عزیز و جلیل و قهّار، فرمان انتقام یابد، که رحمت او در انتقام اوست «اشدّاء علی الکفّار رحماء بینهم».


گل هميشه بهارم، ببين خزان باقي است

خراش صاعقه بر چهر آسمان باقي است

حديث سيلي طوفان به چهره‌ي گل سرخ

هنوز بر دهن ياس و ارغوان باقي است

ز ابر فتنه تگرگي كه ريخت بر سر ما

هزار غنچه‌ي پرپر به بوستان باقي است

نشان مرگ و بلا بود در كوير سكوت

غريو رعد كه در گوش هر كران باقي است

شكست كشتي امن از شقاوت طوفان

به روي آب فقط دست بادبان باقي است

هزار سال گذشت و ز تازيانه‌ي برق

شيار زخم بر اندام ناروان باقي است

پرندگان بهاري ز باغ كوچيدند

به روي شاخه نشاني ز آشيان باقي است

اميد رويش گل را خزان ربود ز باغ

اميد رجعت سرسبزِ باغبان باقي است

گل هميشه بهارم غدير آمده است

شراب كهنه‌ي ما در خم جهان باقي است

خداي گفت كه «اكملت دينكم» آنك

نواي گرم نبي در رگ زمان باقي است

قسم به خون گل سرخ در بهار و خزان

ولايت علي و آل، جاودان باقي است

گل هميشه بهارم بيا كه آيه‌ي عشق

به نام پاك تو در ذهن مردمان باقي است[4].

 


[1] ـ «كمال الدّين»، ص409، ح8.

[2] ـ «بحارالانوار»، ج 27، ص62.

[3] ـ «بحارالأنوار»، ج 27، ص63، ح22.

[4] ـ سيّد مصطفي موسوي گرمارودي.












© کپی رایت توسط : عندلیب آنلاین (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مطالب فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است .

نوشته شده در تاریخ : 9 اسفند ماه ، 1393 (1979 مشاهده)

[ بازگشت ]