.
مطالب ثابت سایت

هديه به منتظران گل نرگس

نقدی بر تفسیر و مفسران

هجوم آرام و خواب غفلت (نگرشی بر غوغای انفجار جمعیت)

سقیقه، تبلور وحدت یا تفرقه؟

نقدهايی بر کتب درسي دبستان

مشهورهاي بي اصل

برخی خیانتهای منافقانه در کتاب: «بیست و پنج سال سکوت علی»

گزارشي از تهاجم بر عزاداري و عاشوراي حسيني

نقدي بر مجله‌ي خانواده

مباحثی پیرامون امامت

نمي از كرانه‌‌هاي غدير


موضوعات سایت
کل موضوعات 23
کل ارسال ها 86
کل بازديد ها 559511
کل پاسخ ها 63
کل اعضا 324
آخرين 20 ارسال انجمن

چت آنلاین
ارسال شده توسط salmani در مورخه : پنجشنبه، 10 تير ماه ، 1395

وحدت وجود
ارسال شده توسط samad در مورخه : سه شنبه، 30 تير ماه ، 1394

اخراج تیر از پای امیر المومنین
ارسال شده توسط andalib در مورخه : يكشنبه، 26 بهمن ماه ، 1393

سوال/ تحریف یا ...
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : پنجشنبه، 22 اسفند ماه ، 1392

تصویری با موضوع امیر المؤمنین عل?
ارسال شده توسط taghvim در مورخه : جمعه، 17 خرداد ماه ، 1392

درباره "خيانتهاي منافقانه در «
ارسال شده توسط alef در مورخه : چهارشنبه، 27 دي ماه ، 1391

قرآن و تورات-انجیل
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : دوشنبه، 4 دي ماه ، 1391

حدیث کساء به روايت جابر بن عبد ال?
ارسال شده توسط aletra در مورخه : يكشنبه، 26 آذر ماه ، 1391

بدترين خلق خدا در آخر الزمان!!
ارسال شده توسط sarbaz در مورخه : پنجشنبه، 13 بهمن ماه ، 1390

داستان تير و پاي امير
ارسال شده توسط hedayati در مورخه : يكشنبه، 2 آبان ماه ، 1389

داغ فراق
ارسال شده توسط andalib در مورخه : شنبه، 11 ارديبهشت ماه ، 1389

فراخوان شعارهاي فاطميه
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

سخن از فاطمه گفتن!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

در سوگ همتاي علي عليه السّلام
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 1 ارديبهشت ماه ، 1389

امام فدايي دين است، يا اصل دين؟
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 2 دي ماه ، 1388

آسيبها و راهكارها در عزاداري
ارسال شده توسط andalib در مورخه : جمعه، 27 آذر ماه ، 1388

بر كرانه‌ي غدير
ارسال شده توسط andalib در مورخه : سه شنبه، 10 آذر ماه ، 1388

مگر غدير را فراموش كرده‌ايم؟!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 27 آبان ماه ، 1388

طرح جدید سایت
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

اصلاحيه
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

تالار گفتمان جستجو

جستجو


جستجو در وب
جستجوی سايت

اندازه صفحه

100%
125%
150%
200%
250%
300%

 
  
سخن اول: ابلاغ پيامهاي غدير







سخن اوّل: ابلاغ پيام‌هاي غدير:

 

آیا تا کنون از خود پرسیده‌اید که:

چرا خطبه‌ی پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله، در غدير، به طور ناقص به افراد جامعه رسیده؟

خطبه‌اي كه [منهای کل مراسم يك‌روزه‌ي غدير] حدوداً چهل تا پنجاه دقيقه بايد طول كشيده باشد، چرا فقط بخش كوچكي از آن به افراد جامعه مخصوصا جامعه‌ي امروز منتقل شده است؟!

چرا جامعه‌ی ما از پيامهاي فراوان و صريح غدير بي‌خبر است؟

همه‌ی حاضران در صحنه‌ی غدیر، توسّط پیامبر اكرم، مأمور و مكلّف شدند تا پيام غدير و سخنان آن حضرت را به غایبان برسانند. و همه‌ی پدران موظّف شدند که اوامر او در روز غدير را به فرزندان خود منتقل کنند. امّا اكنون مي‌بينيم كه آنچه بايد مي‌شد، نشد، و در نتيجه، بخش‌هاي مهمّ حادثه‌ي ديني و تاريخي غدير، بلعيده شد.

امروز بزرگداشت غدير در جامعه‌ي ما صرفا امري تشريفاتي‌است. از غدير مي‌گوييم. جشن مي‌گيريم. به ديدار سادات مي‌رويم. بيشترِ مراسم عقد و عروسي‌ها را در غدير برگزار مي‌كنيم. سخنرانان و مديحه‌سرايان همه از غدير و ولايت اميرالمؤمنين علي عليه السلام مي‌گويند؛ ولي بيشتر مردم ما از پيام‌هاي مهمّ غدير و فرامين و سخنان صريح پيامبر در غدير، بي‌خبرند. چرا؟

کدامیک از مکلّفان، در انجام تکلیف خود و رساندن پیام غدیر کوتاهی کردند؟ آیا حاضران در مراسم غدير، مأموریت خود را ناقص انجام دادند، یا پس از آنان، پدران، در رساندن اين تكليف خطير و اين واجب مهم، به فرزندانشان كاهلي نمودند، و اين كوتاهي و تنبلي، نسلي پس از نسلي ادامه يافت؟

هدف من  در این نوشتار، يافتن متّهم نيست. يافتن متّهم و اين‌كه چه كسي كوتاهي كرده، امروز مشكلي را حل نمي‌كند، امّا اگر با ديدگاه آسيب‌شناسي به قضيه نگاه كنيم، خواهیم دید که: با توجّه به اين كوتاهي، فعلا به جايي رسيده‌ايم كه تكليف و وظيفه‌اي بسيار سنگين بر دوش داريم. و آن عبارت است از:

«ابلاغ صحيح و بي كم و كاست اوامر پيامبر در روز غدير، و رساندن همه‌ي پيام‌هاي غدير به نسل امروز و فردا، و پيشگيري از ورود تحريف در مسأله‌ي غدير».

شما برای این هدف، چه مقدار تلاش نموده و خواهید نمود.

 اگر خطبه‌ي غدير پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله را با دقّت مورد مطالعه قرار داده و پيام‌هاي صريح آن‌را دريافت كنيم، بي‌گمان معترف خواهيم شد كه در طول تاريخ، غدير دستخوش تعرّض‌ها و دشمني‌ها و تحريفاتي قرار گرفته است. و آن‌چه را كه نوع افراد جامعه به عنوان پيام غدير آموخته‌اند، با آنچه پيامبر فرموده، فاصله‌اي بسيار دارد.

این نکته بدیهی‌است: اگر در خانقاهي كه مريدان، قطب الاقطاب خود را وارث همه‌ي اولياي الهي مي‌دانند، محفل غدير برپا شود، آن محفل، مجلس بزرگداشت مرشد و قطب است، نه بزرگداشت مقام الهي صاحب غدير و فرزندان او تا صاحب العصر و الأمر والزمان. بلکه می‌توان گفت: این محفل، مراسم انكار ولايت ائمّه‌ي دوازده‌گانه‌ي شيعه است. چگونه ممكن است كسي كه خود را مرشد و قطب و صاحب طريقت مي‌داند، از غديري بگويد كه بجز دوازده امام، همه را از گردونه‌ي ولايت الهيّه، طرد مي‌كند؟ آيا يك فاسق هرزه، مي‌تواند در هنگام ارتکاب به گناه، از تقواي الهي سخن بگويد؟ آن را كه مست شراب قدرت شده و در گرداب جهالت غوطه‌ور است، با غدير چه‌كار؟

و اگر در درباري كه رعايا، سلطان را ولي نعمت خود مي‌دانند، و با پارازیتهای مداوم میان برنامه، در مقابل سلطان کرنش لفظی و عملی می‌کنند، جشن غدير برپا شود، آن جشن، بزرگداشت سلطان است نه بزرگداشت مقام الهي امير المؤمنين و اولاد معصومین او عليهم السلام.

و اگر در بزمی روحاني كه مريدان، مراد خود را وليّ مطلق الهی مي‌دانند و به ساحتش کرنش کرده و سر تعظیم به سوی او فرود می‌آورند، مراسم بزرگداشت غدير برپا شود، اين مراسم در حقيقت بزرگداشت مقام مراد است نه بزرگداشت غديری که امیر المؤمنین و فرزندان طاهرین او، و در این زمان حجة ابن الحسن العسکری را ولی مطلق الهی مردم می‌داند.

بزرگداشت غدير، جشن و چراغاني، ديد و بازديد، مجالس ذكر فضائل و مناقب امير مؤمنان علي عليه السلام، و... همه و همه از كارهاي بسيار پسنديده‌اي است كه بايد بهتر و بيشتر و پررونق‌تر برگزار شود. امّا آنچه كه در اين ميان معمولاً فراموش مي‌شود، پيام‌هاي صريح غدير، از جمله ذكر  ولايت و امامت و وصايت و خلافت اولياي برگزيده‌ي خدا پس از امير مؤمنان علي عليه السلام، و بويژه، ذكر امام بر حق، وصيّ پيامبران و اوصياي الهي، خليفه‌ي به حقّ خدا و پيامبر، حجّت خدا بر خلق، آخرين بازمانده‌ي عترت پاك پيامبر، حجة‌بن الحسن العسكري عليه السلام است، که در خطبه‌ی غدیر بسیار روی آن تأکید شده است.

فرياد پیامبر در غدیر، بر سرِ ابلاغ ولايت الهيّه‌ي انحصاري دوازده امام معصوم بود. نه سخن از انتخاب اصلح توسط مردم، و واگذاري امري كه اختصاص به خداوند حكيم دارد، به مردمي كه راه را از چاه باز نمي‌شناسند. و نه بزرگداشت مرادهای ساخته و پرداخته‌ی مریدان متزلزل.

ولايت بر خلق، از آنِ خداست. اختيار عالم به دست اوست. و انتخاب ولي مردم، فقط با اوست، نه با پيامبر و نه به انتخاب مردم. كه مردم، نه تنها اختیار انتخاب ولی مطلق را ندارند، که حتّي توان انتخاب هم ندارند. خداست كه بايد اولياي خود را با نام و نشان معرّفي كند. همان‌گونه كه پيامبر صلي الله عليه و آله به امر خداوند و از سوی او، علي عليه السلام و یازده فرزند معصومش را به ولایت بر خلق معرّفی فرمود.

اگر كسي به فرض محال، همه‌ي علوم پيامبران الهي را دارا باشد، امّا خدا او را به ولايت مردم برنگزيده باشد، بر كسي ولايت ندارد. و اطاعت از او به عنوان وليّ و صاحب اختيار، پيمودن راه دوزخ است. و اين است پيام روشن غدير.

اگر پيام غدير، تأييد انتخاب مردم بود، مخالفان هرگز نيازي به يورش وحشيانه و آتش زدن خانه‌ي وحي و كشتن عترت پيامبر عليهم السلام نداشتند. مگر بيشتر مهاجر و انصار به برتري اميرالمؤمنين علي عليه السلام اعتراف نكردند؟ پس چرا ولايت او را نپذيرفتند؟ اگر معیار در پذیرش ولایت، داشتن شرایط ولایت بود و نه امر خدا، مهاجر و انصار باید ولایت امیر المؤمنین را می‌پذیرفتند که تمام شرایط ولایت را داشت، نه ولایت جبت و طاغوت را. و چون پذیرش ولایت، مبتنی بر امر خداست، با نپذیرفتن ولایت ولیّ الهی، ارتداد حاصل می‌شود.

نپذيرفتن ولايت وليّ خدا متأسّفانه يك امر نسبتاً رائج و همگاني‌است. البته عناوین آن متفاوت است. چون بيشتر ما، دنياخواه و رياست طلبیم. و با توجّه به همین خصوصیّت، پيامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز، از ترس این‌که مردم از او نپذیرند، و فتنه برپا شود، منتظر وعده‌ي حفظ الهي بود تا امر منحصر به فرد ولايت را ابلاغ كند. و غدير هميشه از سوي همه‌ي جاه‌طلبان، تشنگان قدرت، رياست خواهان و حكومت طلبان دنياپرست كه در پوشش‌هاي گوناگون پنهان شده‌اند، مورد حمله قرار گرفته و تحريف شده و دگرگون مي‌شود.

در كشورهاي اسلامي، امروز هيچ رياست طلب دنياداري نمي‌گويد كه اي مردم مسلمان! من خواستار رياست بر شمايم، و به هر قيمتي باشد بايد بر شما حكومت كنم، و كاري به دين و شريعت ندارم. بلكه فرياد دينداري‌اش گوش فلك را كر مي‌كند. و بر همين اساس است كه مي‌بينيم غاصبان حقّ اميرالمؤمنين علیه السلام پس از خانه‌نشين ساختن آن حضرت، با ترفندهاي منافقانه، از فضائل او هم سخن می‌گفته‌اند.

امروز دنياپرستان قهّاري كه به خاطر دنيا زهد پيشه ساخته، و با ارتكاب هر گناهي به قدرت‌هاي شيطاني دست پيدا كرده‌اند، عارفانه و موذيانه، با استفاده از شيوه‌هاي شيطاني، ولايت اميرالمؤمنين علي علیه السلام را تحريف مي‌كنند، و آب از آب تكان نمي‌خورد. بلكه كلام گمراه كننده‌ي آنها متاسّفانه در برخي مجالس جشن غدير هم تكرار مي‌شود.

این ما نیستیم که مي‌گوييم غدير فراموش شده. بلكه همتاي علی، پاره‌ي تن پيامبر، فاطمه‌ي اطهر سلام الله علیها با شگفتي و ناباورانه فرياد زد: «واعجباه! انسيتم يوم غدير خم!؟» شگفتا! روز غدير را فراموش كرديد!؟

مهاجر و انصار پس از هفتاد و چند روز، بي‌ترديد واقعه‌ي بزرگ غدير را فراموش نكرده بودند. بلكه پيام غدير را از ياد برده بودند. و سياستمداران خائن عصر جاهليّت، با نمايش صحنه‌اي به نام انتخابات، در جایگاه خدا نشسته، و براي پيامبرش جانشين برگزيدند؛ و امّت اسلام را در مسير بازگشت به جاهليّت قرار دادند. و این، شروع فاجعه‌ها بود. و این فاجعه، همچنان ادامه دارد.










© کپی رایت توسط : عندلیب آنلاین (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مطالب فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است .

نوشته شده در تاریخ : 9 اسفند ماه ، 1393 (1915 مشاهده)

[ بازگشت ]