.
…طا„ب ساŠت

هديه به منتظران گل نرگس

نقدی بر تفسیر و مفسران

هجوم آرام و خواب غفلت (نگرشی بر غوغای انفجار جمعیت)

سقیقه، تبلور وحدت یا تفرقه؟

نقدهايی بر کتب درسي دبستان

مشهورهاي بي اصل

برخی خیانتهای منافقانه در کتاب: «بیست و پنج سال سکوت علی»

گزارشي از تهاجم بر عزاداري و عاشوراي حسيني

نقدي بر مجله‌ي خانواده

مباحثی پیرامون امامت

نمي از كرانه‌‌هاي غدير


تا„ار گت…ا†
کل موضوعات 23
کل ارسال ها 86
کل بازديد ها 527665
کل پاسخ ها 63
کل اعضا 324
آخرين 20 ارسال انجمن

چت آنلاین
ارسال شده توسط salmani در مورخه : پنجشنبه، 10 تير ماه ، 1395

وحدت وجود
ارسال شده توسط samad در مورخه : سه شنبه، 30 تير ماه ، 1394

اخراج تیر از پای امیر المومنین
ارسال شده توسط andalib در مورخه : يكشنبه، 26 بهمن ماه ، 1393

سوال/ تحریف یا ...
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : پنجشنبه، 22 اسفند ماه ، 1392

تصویری با موضوع امیر المؤمنین عل?
ارسال شده توسط taghvim در مورخه : جمعه، 17 خرداد ماه ، 1392

درباره "خيانتهاي منافقانه در «
ارسال شده توسط alef در مورخه : چهارشنبه، 27 دي ماه ، 1391

قرآن و تورات-انجیل
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : سه شنبه، 5 دي ماه ، 1391

حدیث کساء به روايت جابر بن عبد ال?
ارسال شده توسط aletra در مورخه : يكشنبه، 26 آذر ماه ، 1391

بدترين خلق خدا در آخر الزمان!!
ارسال شده توسط sarbaz در مورخه : جمعه، 14 بهمن ماه ، 1390

داستان تير و پاي امير
ارسال شده توسط hedayati در مورخه : يكشنبه، 2 آبان ماه ، 1389

داغ فراق
ارسال شده توسط andalib در مورخه : شنبه، 11 ارديبهشت ماه ، 1389

فراخوان شعارهاي فاطميه
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

سخن از فاطمه گفتن!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

در سوگ همتاي علي عليه السّلام
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 1 ارديبهشت ماه ، 1389

امام فدايي دين است، يا اصل دين؟
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 2 دي ماه ، 1388

آسيبها و راهكارها در عزاداري
ارسال شده توسط andalib در مورخه : جمعه، 27 آذر ماه ، 1388

بر كرانه‌ي غدير
ارسال شده توسط andalib در مورخه : سه شنبه، 10 آذر ماه ، 1388

مگر غدير را فراموش كرده‌ايم؟!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 27 آبان ماه ، 1388

طرح جدید سایت
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

اصلاحيه
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

تالار گفتمان جستجو

جستجˆ


جستجو در وب
جستجوی سايت

منوی سایت

100%
125%
150%
200%
250%
300%

   
   
 
  
نقدی بر تفسیر و مفسران1 - سخنی با خوانندگان
 
  

 

سخني با خوانندگان
سرآغاز
بي‌مجوز چرا؟
عصر بازگشت از عترت

آموخته‌هاي من:
الف: دلالت حديث ثقلين
ب: باورم با استعانت از حديث ثقلين
ج: شواهدي بر اين باور
د: هلاكتم در صورت رجوع به قرآن صامت
هـ: نجاتم در صورت رجوع به قرآن ناطق
و: دو مثال براي روشن شدن آموخته‌هايم

علت پژوهش

مسير مجاز در كسب دانش‌هاي الهي :
الف: تأملي در حديث "انا مدينة العلم"
ب: رواياتي در انحصار مسير دانش‌هاي ديني
ج: روايات اختصاصي در انحصار مسير دانش‌هاي قرآني

شماي كلي مباحث آتي

بخش اول:

هويت قرآن در باور غير معصومان

ارائة تعريفي جامع از قرآن (حقيقت قرآن چيست؟)
مصداق حقيقي قرآن در باور من
شاهدي از كلام خدا با بيان معصومين
حقيقت ساير كتب

ضرورت تعريف و ويژگيهاي معرف

تعريف قران را از كجا بايد گرفت؟
1- تعريف قرآن از درون
2- تعريف قرآن از برون

بياني ديگر در ويژگيهاي معرف قرآن
طرح و بررسي برخي ديدگاهها
شناخت و تعريف قران انحصاري‌است
مروري بر آموخته‌ها

* بررسي آرا در تعريف و شناخت قرآن
الف: منبع، مقصد، و هدف از نزول قرآن
كلام خدا و نزولش بر پيامبر اكرم

اصل تخاطب در قرآن
مقتضاي كلام خدا و نزولش بر پيامبر
چكيدة تحليل اين تعريف در چند جمله

معجزه بودن قرآن
اعجاز قرآن در آراي قرآن پژوهان
معجزات اختصاصي و عمومي
ويژگي‌هاي معجزة اختصاصي
شرط اعجاز معجزات
شرط اعجاز قرآن و وجه آن

هدايت و نور
شرط هادي و نور
ابهام هادي و تاريكي نور

شرايط تفسير از ديدگاه مفسران و قرآن پژوهان
علوم و شرايط مفسر
آداب و شرايط تفسير

بررسي ين ديدگاه با طرح چند پرسش
علم قرآن، اعطايي‌است نه اكتسابي
امانت پيامبر نزد صحابه
الف: امانت سپردن قرآن نزد صحابه
دست‌آويز مدعيان
وارثان قرآن در كلام معصومان
ب: مهمترين و ارزنده‌ترين يادگار
جايگاه قرآن و عترت

پناهگاه پناهجويان

منشأ پيدايش اين تفكر

ب: معرفي قرآن از بعد فهم تفسيرآن
سهولت فهم قرآن

دلالت واژه‌هاي قرآن بر آنچه افراد مي‌فهمند

به سخن درآوردن قرآن

ج: معرفي قرآن از بعد جامعيت آن
نشأت عقايد و آرا از قرآن

د: معرفي قرآن از بعد وحدت موضوع در آيات و سور

هـ: معرفي قرآن از بعد فصاحت و بلاغت آن
الف: فصاحت و بلاغت يعني چه؟
ب: معيار در سنجش فصاحت و بلاغت قرآن
ج: آيا قرآن فصيح و بليغ است؟

و: معرفي قرآن از بعد قدرت و كارايي
1 - محوريت قرآن در ارزيابي روايات
رابط بين خدا و خلق كيست؟

عرضه در كجا متصور است؟
تاريخ و نحوة پيدايش عرضة روايت به كتاب

علت پرسش اصحاب از روايات مشكوك چيست؟
امكان و عدم امكان و حد و مرز عرضة روايت به كتاب
خلاصة صور عرضة روايت به كتاب

تنها مصداق صحت عرضه
چه كساني صلاحيت عرضه دارند؟
انگيزه و نتيجة عرضة روايات مشكوك به آموخته‌هاي قرآن

عرضة روايات با وجود سريان زماني قرآن

مروري اجمالي بر مفاد روايات عرضه
آخرين نتيجه از بحث عرضه

2- حكومت قرآن بر احاديث
3- حكومت عقل بر ظاهر قرآن، و برتري قرآن در تعارض با ظاهر شرع
امكان تعارض عقل با قرآن و شرع
الف: عقل

ب: قرآن و شرع
حكومت عقل بر قرآن و شرع در صورت تعارض

ز: معرفي قرآن از بعد تأثير آن در فرهنگ و جامعه

ح: معرفي قرآن از نظر مستشرقين

نتيجة آنچه تا كنون خوانديد

بخش دوم:

نزاع مهتديان در كتاب هدايت!

پيشگفتار

مخاطب خدا و قيم قرآن

يك پرسش
پاسخ

ظواهرقرآن
1- منظور از ظواهر، و شرط حجيّت ظهور
2- منظور از حجت و حجيّت
3- دليل حجيّت ظواهر قرآن
مقام تخاطب و حجيّت ظواهر قرآن
مقدّمة اول: مفهوم ظهور، انتزاعي و نسبي‌است
مقدمة دوم: نقش تخاطب در انعقاد ظهور

نتيجه: لزوم مقام تخاطب در حجيّت ظواهر قرآن

مطلوب خدا و حجيّت ظواهر

در حاشية حجيّت ظواهر قرآن
1- حربة بناي عقلا
2- تفاوت حجيّت پيامبر و امام با حجيّت قرآن

شما هم تجربه كنيد

يك نمونة عملي و كاربردي
چند پرسش
چند نكته پيرامون اين بخش

تفسير سورة حمد

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين

الرحمن الرحيم
مالك يوم الدين
اياك نعبد و اياك نستعين

اهدناالصّراط المستقيم
صراط الذين انعمت عليهم
غيرالمغضوب عليهم و لاالضّالّين

آخرين سخن
فرضيّة اتفاق آرا

 

 

نـقـدي بـر:

 

 تفسـير و مفسـّران

 

 

 بسم الله الرّحمن الرّحيم


الحمدلله ربّ العالمين. و صلّي‌الله علي خيرخلقه محمّد و آله الطيّبين الطّاهرين. سيّما بقيّة‌الله في الأرضين، حجّةبن الحسن العسكري، عجّل‌الله تعالي فرجه الشّريف. و لعنةالله علي اعدائهم اجمعين.

«... اللّهمّ و اَحيِ بِوَليّك القرآن، و اَرِنا نورَه سرمداً لاظلمةَ فيه، و اَحْيِ بهِ القلوبَ الميّتة، واشف به الصّدورَ الوَغِرة، واجمع به الأهواءَ المختلفة علي الحقّ، و اقِمْ به الحدودَ المعطّلة و الأحكامَ المهملة حتّي لايبقي حقٌّ الاّ ظَهَر، و لا عدلٌ الاّ زهر...


بارالها، با [ظهور] وليّ خود:
قرآن را زنده بدار، و نورش را براي هميشه، و آن‌گونه كه هيچ تاريكي در آن نباشد، به ما بنمايان. و دلهاي مرده‌را حيات بخش، و سينه‌هاي پركينه را شفا ده، و خواسته‌هاي گوناگون را، بر حق، گرد آور، و حدودِ تعطيل شده، و احكام فراموش شده را آن‌چنان بر پا دار كه هيچ حقّي نباشد مگر آشكار گردد، و هيچ عدل و دادي نباشد، مگر آن‌كه بدرخشد...‌1».

 

خوانندة عزيز !


تا جايي كه از خودم خبر دارم، نه اخباري‌ام نه اصولي، نه شيخي‌ام نه زيدي، نه كيساني‌ام، و نه وابسته به هيچ حزب و گروه و انجمني، و نه هيچ حزب و گروه و انجمني را سزاوار تبعيّت مي‌دانم. من در باور خود، شيعة دوازده اماميم. كه اگر اولياي من، كه سلام و صلوات خدا بر آنان باد، مرا به شيعه‌بودن بپذيرند، بر من منّت نهاده و مرا در حزب خدا و گروه رستگاران راه داده‌اند. در غير اين صورت، نمونة كامل «خسر الدّنيا و الآخرة2» خواهم بود.
بنا بر اين، آن دسته از خوانندگاني كه در برچسب زدن به ديگران، چيره‌دستند، پيش از چسباندن هر گونه برچسب و انگي، عينك بدبيني را از چشم خويش برداشته و خداي متعال، و وليّ او امام زمان [عليه آلاف التّحيّة و الثّناء] را پيش چشمان خود حاضر، و بر اعمال خود ناظر بدانند.
در اين نوشتار، اگرچه همة مفسّران را مورد خطاب قرار داده، و گروههاي مختلف ايشان را از هم تفكيك نكرده‌ام، ولي همة آنان به‌طور يكسان، مورد همة خطابهاي من نيستند. برخي از خطابهايم، متوجّه مفسّران و صاحب نظران غير شيعي است كه براي تحقّق و تثبيت شعار شوم «حسبنا كتاب الله ـ كتاب خدا مارا بس است» قرآن را بازيچة افكار و آراء و هواهاي خويش قرار داده‌اند، و به گمان خود، با عمل به چيزي به نام ظواهر قرآن، مراد و مطلوب خداوند را يافته، و به آن عمل كرده‌اند.
برخي ديگر از اين خطابها، متوجّه شيعه‌نماهايي است كه منافقانه، خود را در صف دانشمندان و متفكّران محترم شيعي قرار داده، و با تمام وجود، به رواج شعار مذكور، و دفاع از آن برخاسته‌اند.
دسته‌اي از خطابها، متوجّه مفسّران و صاحب نظران محترم و بزرگوار شيعي است كه جز نيك‌انديشي و صلاح امّت اسلام هدفي نداشته‌اند، ولي ناخواسته در دام مناديان «حسبنا كتاب الله» افتاده‌اند. اين بزرگواران، اگرچه بر همراهي قرآن و عترت، اعتقادي راسخ داشته، و شعار «قرآن و عترت» از عمق جانشان سرچشمه مي‌گيرد، ولي در پي غفلتي، ناباورانه عملكردشان در راستاي اهداف گروه فوق است.
برخي ديگر از خطابها، متوجّه عزيزان و بزرگاني است كه جامعة شيعي در طول تاريخ، وامدار علم و تقوا و تلاشهاي ايشان بوده و هست. بزرگاني كه هرگز در دام مناديان شعار «حسبنا كتاب الله» نيفتاده و نخواهند افتاد. ولي به گمانم، در پاره‌اي موارد به خطا رفته و پرسشها و اعتراضاتي بر آنان نيز وارد است.
بر اساس مصلحتي، در فرازهاي اين نوشتار، به تعيين مخاطب‌هاي فوق، نيازي نديدم. بنا بر اين، آنجا كه لحن كلام، از ملايمت كمتري برخوردار است، بزرگان و بزرگواران، به خود نگيرند و به لطف خويش، از آن چشم‌پوشي كنند، كه ناگزير، «ضمير، مرجع خود را خواهد يافت».
در خاتمه، پيش از ورود در بحث، بر خود لازم مي‌دانم، كه از ياران صديق و نكته‌سنجي كه مرا در زمان پژوهش، مورد لطف و محبّت خويش قرار داده، و از نقد و نظر، دريغ نورزيده‌اند، صميمانه سپاسگزاري كنم.

پي‌نوشت:

1 ـ كمال‌الدّين، شيخ صدوق، ص515.

2 ـ قرآن مجيد، سورة حجّ، آية11.

ادامه مطلب





بازديد : 7694 بار
 
 
عضˆŠت سرŠع
شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
گذرواژه:
تايپ مجدد:
 
آ…ار کاربرا†
 
عضو شويد
ارسال کلمه عبور

 
عضويت:
امروز: 0
ديروز: 0
در انتظار: 0
مجموع کاربران:323
جديدترين کاربر: Leonida47Q

آمار بازديد:
 بازديد امروز : 928
 بارديد ديروز : 1,267
 بازديد کلي : 5222548
بيشترين تعداد آنلاين:
ميهمان: 170
اعضا: 0
مجموع: 170

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان: 34
اعضا: 0
مجموع: 34

اعضاي آنلاين:
†ظرس†جŒ
صرف نظر از ظاهر سايت، مطالب را چگونه مي‌بينيد؟

عالي و جديد، ادامه دهيد
نسبتا خوب
تكرار حرف ديگران
موجه نيست
ادامه ندهيد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 97
نظرات : 9