.
مطالب ثابت سایت

هديه به منتظران گل نرگس

نقدی بر تفسیر و مفسران

هجوم آرام و خواب غفلت (نگرشی بر غوغای انفجار جمعیت)

سقیقه، تبلور وحدت یا تفرقه؟

نقدهايی بر کتب درسي دبستان

مشهورهاي بي اصل

برخی خیانتهای منافقانه در کتاب: «بیست و پنج سال سکوت علی»

گزارشي از تهاجم بر عزاداري و عاشوراي حسيني

نقدي بر مجله‌ي خانواده

مباحثی پیرامون امامت

نمي از كرانه‌‌هاي غدير


موضوعات سایت
کل موضوعات 23
کل ارسال ها 86
کل بازديد ها 545342
کل پاسخ ها 63
کل اعضا 324
آخرين 20 ارسال انجمن

چت آنلاین
ارسال شده توسط salmani در مورخه : پنجشنبه، 10 تير ماه ، 1395

وحدت وجود
ارسال شده توسط samad در مورخه : سه شنبه، 30 تير ماه ، 1394

اخراج تیر از پای امیر المومنین
ارسال شده توسط andalib در مورخه : يكشنبه، 26 بهمن ماه ، 1393

سوال/ تحریف یا ...
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : پنجشنبه، 22 اسفند ماه ، 1392

تصویری با موضوع امیر المؤمنین عل?
ارسال شده توسط taghvim در مورخه : جمعه، 17 خرداد ماه ، 1392

درباره "خيانتهاي منافقانه در «
ارسال شده توسط alef در مورخه : چهارشنبه، 27 دي ماه ، 1391

قرآن و تورات-انجیل
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : دوشنبه، 4 دي ماه ، 1391

حدیث کساء به روايت جابر بن عبد ال?
ارسال شده توسط aletra در مورخه : يكشنبه، 26 آذر ماه ، 1391

بدترين خلق خدا در آخر الزمان!!
ارسال شده توسط sarbaz در مورخه : پنجشنبه، 13 بهمن ماه ، 1390

داستان تير و پاي امير
ارسال شده توسط hedayati در مورخه : يكشنبه، 2 آبان ماه ، 1389

داغ فراق
ارسال شده توسط andalib در مورخه : شنبه، 11 ارديبهشت ماه ، 1389

فراخوان شعارهاي فاطميه
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

سخن از فاطمه گفتن!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

در سوگ همتاي علي عليه السّلام
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 1 ارديبهشت ماه ، 1389

امام فدايي دين است، يا اصل دين؟
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 2 دي ماه ، 1388

آسيبها و راهكارها در عزاداري
ارسال شده توسط andalib در مورخه : جمعه، 27 آذر ماه ، 1388

بر كرانه‌ي غدير
ارسال شده توسط andalib در مورخه : سه شنبه، 10 آذر ماه ، 1388

مگر غدير را فراموش كرده‌ايم؟!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 27 آبان ماه ، 1388

طرح جدید سایت
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

اصلاحيه
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

تالار گفتمان جستجو

جستجو


جستجو در وب
جستجوی سايت

اندازه صفحه

100%
125%
150%
200%
250%
300%

   
   
 
  
تهاجم بر عزاداري9 - دعوت به وحدت
 
  

 

مقدمه

      دشمنان عاشورا در يك نگاه كوتاه

      راه‌هاي جلوگيري از عزاداري

الف: فعاليتهاي فرهنگي

ب: اعمال قدرت

     چند يادآوري

انواع امام‌شناسي‌ها

برداشت‌هايي از حادثه‌ي كربلا

معيار برداشت از حادثه‌ي كربلا

حادثه‌ي كربلا از ديد بيگانگان

چند نظر ديگر

شعارهاي انتخابي تحليل‌گران حادثه‌ي كربلا

مجالس عزاداري در ديدگاه تحليل‌گران

مخالفت با گريه بر سيّد الشّهدا

انتقاد و مخالفت با مراسم عزاداري حسيني

جلوگيري از عزاداران حسيني

      1- با نيروهاي دولتي

      2- با تدابير گوناگون

        الف: دولتي نمودن عزاداري

        ب: انتقال مراسم عزاداري به اماكن غير سنّتي

        ج: احياي شبيه‌خواني به شيوه‌ي جديد

        د: طرح موضوعات تازه

              1- خرافات

             2- تحريفات

              3- بدعت

              4- دعوت به وحدت

              5- هفته‌ي امر بمعروف و نهي از منكر

              6- نماز ظهر عاشورا

 

 

 

4 - دعوت به وحدت

«الأزهر قديمى‏ترين مؤسّسه سنّيها در جهان كه در قاهره مستقرّ است، با تجليل از فداكاريهاى امام حسين (ع) در چهارده قرن پيش در كربلا خواستار وحدت بين شيعه و سنّى شد. در مقاله‏اى كه در ماهنامه الأزهر منتشر شده آمده است فاصله بين دو فرقه اصلى اسلامى يعنى: شيعه و سنّى بهتر است برطرف شود... اين مقاله مى‏افزايد زندگى امام شهيد حسين‏بن على و فداكاريهايش به خاطر اسلام براى ما آموزنده بود و راهنمايى براى همه است».

روزنامه ايران - 30/2/76

 «جمعى از علماى برجسته اهل سنّت پاكستان، در يك گفتگوى اختصاصى با واحد مركزي خبر در اسلام‏آباد پايتخت اين كشور، با تأكيد بر احترام مسلمانان اهل تسنّن اين كشور به عزادارى ايّام ماه محرّم حسينى، ماه محرّم را ماه تحكيم وحدت ميان كلّيّه اقشار مختلف اين كشور دانستند... خطيب جامع مسجد حنفيّه راولپندى... گفت: ما مسلمانان اهل تسنّن و تشيّع در پاكستان همراه و در كنار هم هر ساله در مراسم عزادارى ايشان كه نوه پيامبرمان بوده‏اند شركت مى‏كنيم».

روزنامه رسالت - 22/2/76

 «... ماه محرّم براى همه مسلمانان، و عاشورا روزى براى همه مسلمانان است؛ و تاريخ نيز گواهى مى‏دهد كه در اين روز هم سنّى و هم شيعه عزادارى مى‏كرده‏اند و البتّه امروز نيز چنين است».

روزنامه قدس - 18/2/76

نكته: به موارد زير توجّه كنيد:

- دعوت به وحدت و يكپارچگى در ميان پيروان مكتب تشيّع، و برحذر داشتن آنان از تفرقه و جدايى، شعار بسيار حياتبخش و حركت‏آفرينى است؛ و بحث و گفتگو پيرامون مبانى اعتقادى، و مسائل عبادى و اخلاقى در ميان آنان سبب همبستگى بيشترى خواهد شد.

- پيروان سقيفه چند گروهند، اگر برخى از آنها در عزادارى شركت مى‏كنند صرفا به خاطر اين است كه حضرت امام حسين  عليه‏السلام را نوه دخترى پيامبر مى‏دانند، نه امام  مفترض الطّاعة. و يزيد را اميرالمؤمنين مي‌دانند و عمل او را حتي تقبيح هم نمي‌كنند. و يزيد و لشكرش را به سبب جنايتشان مذمّت و لعن هم نمي‌كنند. آنها روز عاشورا را روز بركت دانسته و خريد سال خود را در آن روز انجام مى‏دهند.

- حادثه‌ي جانسوز كربلا به گونه‏اى است كه خواندن و يا شنيدن آن، اشكها را از ديده روان مى‏سازد. به همين جهت در مصيبت كربلا بسيارى از غير مسلمانان نيز گريسته‏اند.

- شعار وحدت در ماه محرّم و صفر اگر براى شيعيان و محبّان خامس آل عبا  عليهم‏السلام باشد كه چندان موردى ندارد؛ زيرا نشانى از تفرقه و جدايى در ميان عزاداران حسينى احساس نمى‏شود تا آنان را دعوت به وحدت كنيم، و اگر مخاطب دعوت كنندگان، فرق غير شيعى هستند، و از آنها مى‏خواهند كه به خاطر وحدت با شيعه در روز عاشورا دست از شادى و سرور خود بردارند، شايد آب در هاون كوبيدن باشد. اگر به فرض محال، مقصود دعوت كنندگان آن است كه شيعه در مجالس عزا از ظلم و جنايت خلفاى غاصب، و واليان آنها سخنى به ميان نياورد و آنها را لعن نكند، اين دعوت، دعوت به ضلالت و گمراهى بوده و اين شعار براى نابودى شيعه طرّاحى شده است. و قطعا دسيسه‌بازان سقيفه‌گرا، اين آرزو را به گور خواهند برد.

براى كسانى كه شيعه و سنّى را در عزاى حضرت اباعبداللّه الحسين  عليه‏السلام به وحدت دعوت مى‏كنند، ضرورت دارد با برخى از آراى بزرگان اهل سنّت آشنا شوند تا بهتر بتوانند موانع وحدت را از سر راه مسلمين بردارند:

 

برخى از آراى دانشمندان سقيفه‌گرا

 «گفتن تاريخ عاشورا و شهادت حسين‏بن على و آنچه ميان او و ديگران رخ داده از درگيريها و دشمنيها، بر هر واعظ و گوينده‏اى حرام است. زيرا نقل آنها سبب تحريك عواطف شده، و دشمنى و ايراد بر صحابه را در پى دارد. صحابه‏اى كه هر يك از آنها چهره‏هاى سرشناس دين هستند. پس بايد وقايع را به طرز صحيحى توجيه كرد و گفت: شايد از خطاى در اجتهاد آنان بوده نه رياست طلبى و دنيا خواهى».

كتاب: تحقيق در باره اربعين سيد الشّهداء - به نقل از: غزالى

 «بناى تفرقه را در اسلام، على گذاشت و حسين‏بن على آن را تكميل كرد».

كتاب: قرآن كى روشنى مين بجواب كوكب درى - سيرت على‏محمّد يوسف

 «حركت امام حسين به سوى كوفه، بر خلاف ادّعاى خودِ وى، براى طلب حكومت بوده است، نه براى احياى دين جدّ خود».

كتاب: حادثه كربلا - ابوالحسين محمّد عظيم الدّين صديقى

 «آن شصت نفرى كه از طرف حسين در كربلا كشته شدند اصلاً سبايى[1] و منافق بوده‏اند؛ و امام حسين را نيز آنها شهيد كردند و نه شمر و عمر ابن سعد. زيرا آنها محبّ و دوستدار حسين بودند».

كتاب: حادثه كربلا - ابوالحسين محمّد عظيم‏الدّين صديقى

 «يزيد ابن معاويه بهتر از امام حسين است، و به كار بردن لفظ (امام) و (عليه السّلام) در مورد امام حسين به خاطر قيام او عليه خليفه مسلمين جايز نيست؛ و اين بدعتها از شيعيان سرچشمه مى‏گيرد».

كتاب: ماه محرّم اور موجوده مسلمان - حافظ صلاح الدّين يوسف

 «اگر كسى اراده كند كه مقتل امام حسين عليه‏السّلام را بخواند و تاريخ شهادت آن حضرت را ذكر كند، سزاوار است اوّل مقتل صحابه را بخواند تا به رافضيها شباهت پيدا نكند».

كتاب: تحقيق در باره اربعين سيّد الشّهداء - به نقل از: قهستانى

 «خليفه بر حقّ مسلمين بعد از معاويه پسر او يزيد بود كه حسين عليه او بغاوت كرد و در محاربه كربلا كشته شد».

كتاب: تحقيق المزيد على خلافة معاوية و يزيد - محمّد احمد عبّاسى

 «امام زين العابدين با يزيد ابن معاويه بيعت كرد، و اين امر مبيّن آن است كه حكومت يزيد مشروع بوده است».

كتاب: متعه يا زنا - محمّد فيض احمد اويسى

«من نمى‏دانم والدم اهل بهشت است يا از اهل جهنّم. لكن مى‏دانم كه يزيد يقيناً از اهل بهشت است».

فتواى غلام محمّد فاضل ديوبندى از علماى وهّابى

 «شيعيان تعزيه پرست هستند».

كتاب: نور هدايت - پير سيّد ظهورشاه

 «در عاشورا مسلمانان بايد اظهار خوشى و شادمانى نمايند، طورى ترتيب دهند كه بيشتر عروسيها در اين ماه صورت گيرد و نام پسران خود را يزيد، عمر ابن سعد و شمر بگذارند، زيرا در اين روز خليفه مسلمين بر حسين طاغى پيروز شده است».

كتاب: سانحه كربلا - اسرار احمد

 «خفته بودستيد تا اكنون شما                               كه كنون جامه دريديد از عزا

پس عزا بر خود كنيد يا خفتگان                              زآنك بد مرگيست اين خواب گران

روح سلطانى ز زندانى بجست                              جامه چه درّيم چون خاييم دست

چونك ايشان خسرو دين بوده‏اند                           وقت شادى شد چو بشكستند بند».

كتاب: مثنوى معنوى دفتر ششم - جلال الدّين محمّد بلخى (مولوى)

 

تذكّر: همانگونه كه ملاحظه فرموديد اظهارات فوق در كتابها به چاپ رسيده و اين، گوشه‏اى از خصومت برخى نويسندگان سقيفه‌گراست.

 5 - هفته امر بمعروف و نهى از منكر

«با عرض تسليت به مناسبت فرا رسيدن ماه پيروزى خون بر شمشير، و ايّام شهادت حضرت اباعبداللّه الحسين عليه‏السّلام كه هدف نهضت جاودانه خود را اصلاح امّت اسلامى از طريق امر به معروف و نهى از منكر اعلام فرمود؛ از عموم امّت مسلمان و انقلابى دعوت مى‏كنيم تا با شركت در مراسم هفته احياى امر بمعروف و نهى از منكر كه مقارن با هفته اوّل محرّم از 18 تا 24 ارديبهشت خواهد بود، مسؤوليّت اسلامى و انقلابى خود را در جهت احياى اين فريضه بزرگ كه همانا موجب احياى ساير فرائض خواهد گرديد ايفا نمايند.

عناوين هفته احياء به شرح ذيل مى‏باشد:

پنجشنبه اوّل محرّم 18 اريبهشت - نهضت حسينى و شهادت در احياى امر به معروف و نهى از منكر. زيارت پر فيض عاشورا در مسجد امام حسين (ع) ساعت 7 الى 8 صبح.

جمعه دوّم محرّم 19 اريبهشت - نقش امامت و ولايت در احياى امر بمعروف و نهى از منكر.

شنبه سوّم محرّم 20 اريبهشت - جايگاه دولت اسلامى در احياى امر بمعروف و نهى از منكر.

يكشنبه چهارم محرّم 21 ارديبهشت - نقش مردم حزب اللّه، بسيج جوانان و اصناف در نظارت عمومى.

دوشنبه پنجم محرّم 22 ارديبهشت - نقش زنان مسلمانان در عرصه امر بمعروف و نهى از منكر و حفظ و تقويت نهاد خانواده.

سه شنبه ششم محرّم 23 اريبهشت - نقش روحانيّت و مساجد در احياى امر بمعروف و نهى از منكر.

چهارشنبه هفتم محرّم 24 اريبهشت - نقش حمايت از آمرين بمعروف و ناهيان از منكر در همگانى شدن فريضه عظيم امر بمعروف و نهى از منكر.

راهپيمايى حمايت از آمرين بمعروف و ناهيان از منكر ساعت 18 تا 19 ميدان ولىّ عصر عجّل اللّه تعالى فرجه.

روابط عمومى ستاد احياى امر بمعروف و نهى از منكر».

روزنامه جمهورى اسلامى - 15/2/76

 «آيه‏اللّه جنّتى در كنگره دانش‏آموزى ياران معروف در مشهد: رشد و شكوفايى جامعه در گرو ترويج فرهنگ امر بمعروف است - همزمان با فرا رسيدن ماه محرّم و شهادت مظلومانه سيّد الشّهداء (ع) دوّمين كنگره دانش آموزى ياران معروف ويژه خواهران در مشهد برگزار شد».

روزنامه قدس 21/2/76

 «در آستانه فرا رسيدن ماه محرّم و هفته احياى امر بمعروف و نهى از منكر، همايش دبيران ستادهاى احياى امر بمعروف و نهى از منكر سراسر كشور صبح امروز با حضور آيه‏اللّه جنّتى در تهران آغاز بكار كرد».

روزنامه اطّلاعات - 13/2/76

نكته: چند سالى است كه در كشور ما برخى از روزها و هفته‏هاى ويژه، با مناسبتهاى مذهبى يكجا مطرح مى‏شوند. مثلاً: روز زن با روز تولّد حضرت فاطمه زهرا  عليهاالسلام، و روز پرستار با روز ولادت حضرت زينب كبرى عليهاالسلام، و هفته‌ي وحدت با تولّد پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و هفته‌ي مستضعفين با ولادت حضرت بقيّة اللّه عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف و... آنچه كه در برخورد ابتدايى به ذهن خطور مى‏كند اين است كه اين نوع حركت بسيار بجا و پسنديده است. ولى وقتى ايّام خاص فرا مى‏رسد مى‏بينيم كه همه تبليغات و سخنرانى‏ها پيرامون ايّام ويژه است نه ايّام مذهبى. مثلاً در روز ولادت حضرت زينب  عليهاالسلام به رسم معمول يك عرض تبريك از صدا و سيما مى‏شنويم و چند روز پيش از آن و همان روز و چند روز بعد از تولّد، همه تبليغات پيرامون شغل شريف پرستارى و مصاحبه با پرستاران نمونه و... مى‏باشد؛ و در مورد شخصيّت و ويژگيهاى حضرت زينب  عليهاالسلام كمتر بحث و گفتگو و تبليغ مى‏شود. همچنين در ايّام تولّد پيامبر اسلام بيشتر برنامه‏هاى صدا و سيما پيرامون معرّفى سقيفه‌گرايان مى‏باشد تا معرّفى پيامبر عظيم الشّأن اسلام.

ماه محرّم نيز از بلاى مذكور در امان نماند، و علاوه بر مخالفتها و انتقادات و موانعى كه در سر راهش بود هفته‌ي امر بمعروف و نهى از منكر هم به آنها افزوده شد. گرچه ممكن است عاملان طرح مذكور هدفى جز خدمت و ارشاد خلق نداشته باشند.

 6 - نماز ظهر عاشورا

«سازمان تبليغات اسلامى در آستانه فرا رسيدن محرّم الحرام با صدور اطّلاعيّه‏اى توصيه‏هاى لازم را در باره رعايت حرمت ايّام نهضت خونين عاشوراى حسينى اعلام كرد...

4 - نماز ظهر عاشورا را در دسته‏هاى عزادارى در خيابانها آنچنان كه شايسته نظام اسلامى است اقامه نمايند».

روزنامه جمهورى اسلامى - 17/2/76

 «استفتاء پيرامون عزادارى سيّد الشّهداء (ع) از حضرت آية اللّه العظمى فاضل لنكرانى... در ايّام سوگوارى اباعبداللّه الحسين (ع) نماز مقدّم است يا عزادارى؟ ج: بهتر آن است كه نماز را مقدّم دارند همانطور كه امام حسين در روز عاشورا هنگام ظهر نماز ظهر اقامه كردند».

روزنامه جمهورى اسلامى - 22/2/76

 «ستاد اقامه نماز اعلام كرد: روز پنجشنبه بيست و پنجم ارديبهشت نماز با شكوه ظهر و عصر توسّط عزاداران حسينى در محدوده خيابان سعدى جنوبى حدّ فاصل خيابان جمهورى اسلامى و پل هوايى برگزار مى‏شود».

روزنامه همشهرى - 25/2/76

 «شوراى فرهنگ عمومى خواستار برگزارى نماز ظهر عاشورا توسّط علما و مبلّغين شد - شوراى فرهنگ عمومى استان تهران با صدور بيانيّه‏اى ضمن تأكيد بر نقش جاوادانه حماسه عاشورا در تاريخ از علما و مبلّغان براى هرچه با شكوه‏تر برگزار شدن مراسم عزادارى سالار شهيدان دعوت نمود».

روزنامه كيهان - 25/2/76

 «نماز ظهر و عصر روز عاشورا به امامت آية اللّه مشكينى در خيابان 19 دى قم برگزار شد».

روزنامه كيهان - 28/2/76

 «همزمان با ايّام سوگوارى اباعبداللّه الحسين (ع) بسيجيان حوزه مقاومت 9 مالك اشتر، در شهرك شهيد رجائى كوى ابومسلم نماز جماعت خيابانى برگزار كردند».

روزنامه قدس - 30/2/76

 نكته: برپا داشتن نماز امرى است ضرورى. اميد است در همه‌ي مراسم ملّى و مذهبى ما نماز در اولويّت قرار داشته باشد؛ و برگزار كنندگان مسابقات ورزشى - علمى - هنرى و گردانندگان همايشها و راهپيماييهايي كه به مناسبت‌هاي مختلف در طيّ سال برگزار مي‌شود، براى اقامه‌ي نماز، بيش از هر چيز ديگر سرمايه‏گذارى كرده و تلاش كنند و تنها به يك نماز ظهر آنهم در روز عاشورا بسنده نكنند. در شب شام غريبان هم مى‏شود نماز خواند گرچه امكان فيلم و عكس و مخابره آن به دنيا كمي كمتراست.

اين همه تبليغ و تأكيد بر نماز ظهر عاشورا از چه احساسى سرچشمه مى‏گيرد؟ چرا در بقيّه ايّام و در جاهاى ديگر و ساير تجمع‌ها چنين تأكيدى وجود ندارد؟ چرا نماز ظهر عاشورا بايد خيابانى انجام شود؟ يعني درست، زماني كه عزاداري عزادارن، به اوج خود مي‌رسد و شيعيان عزادار، سر از پا نمي‌شناسند، بايد آن شور و هيجان شكسته شود و به نماز بأيستند. بديهي‌است كه پس از نماز هم متفرّق مي‌شوند؟ مگر مردم مسلمان ايران در روزهاى عادى كه در خيابانها و معابر عمومى در رفت و آمدند نماز جماعت بر پا مى‏كنند؟ چرا از تماشاچيان فوتبال در ورزشگاهها، و راهپيماياني كه به مناسبتهاي مختلف سياسي به خيابان مي‌آيند، خواسته نمى‏شود نماز را بر پا دارند؟ و چرا... ؟ اقامه‌ي نماز، كلمه‌ي حقّى است، اميد است شياطين، از آن اراده‌ي باطلى نداشته باشند. نكند خداى ناكرده مقصود آنها از اين همه تأكيد و تبليغ متوقّف ساختن عزادارى خامس آل عبا  عليهم‏السلام در اوج شور و حال عزاداران باشد؟

والسّلام

 

[1] - پيروان عبداللّه ابن سباء شخصيّت دروغينى كه ساخته و پرداخته جاعلان حديث مى‏باشد.

 
     




بازديد : 3017 بار
 
 
ثبت نام در سایت
شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
گذرواژه:
تايپ مجدد:
 
گزارش کاربران
 
عضو شويد
ارسال کلمه عبور

 
عضويت:
امروز: 0
ديروز: 0
در انتظار: 0
مجموع کاربران:323
جديدترين کاربر: Leonida47Q

آمار بازديد:
 بازديد امروز : 318
 بارديد ديروز : 570
 بازديد کلي : 5360479
بيشترين تعداد آنلاين:
ميهمان: 170
اعضا: 0
مجموع: 170

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان: 14
اعضا: 0
مجموع: 14

اعضاي آنلاين:
نظرسنجی
صرف نظر از ظاهر سايت، مطالب را چگونه مي‌بينيد؟

عالي و جديد، ادامه دهيد
نسبتا خوب
تكرار حرف ديگران
موجه نيست
ادامه ندهيد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 102
نظرات : 9