.
مطالب ثابت سایت

هديه به منتظران گل نرگس

نقدی بر تفسیر و مفسران

هجوم آرام و خواب غفلت (نگرشی بر غوغای انفجار جمعیت)

سقیقه، تبلور وحدت یا تفرقه؟

نقدهايی بر کتب درسي دبستان

مشهورهاي بي اصل

برخی خیانتهای منافقانه در کتاب: «بیست و پنج سال سکوت علی»

گزارشي از تهاجم بر عزاداري و عاشوراي حسيني

نقدي بر مجله‌ي خانواده

مباحثی پیرامون امامت

نمي از كرانه‌‌هاي غدير


موضوعات سایت
کل موضوعات 23
کل ارسال ها 86
کل بازديد ها 545323
کل پاسخ ها 63
کل اعضا 324
آخرين 20 ارسال انجمن

چت آنلاین
ارسال شده توسط salmani در مورخه : پنجشنبه، 10 تير ماه ، 1395

وحدت وجود
ارسال شده توسط samad در مورخه : سه شنبه، 30 تير ماه ، 1394

اخراج تیر از پای امیر المومنین
ارسال شده توسط andalib در مورخه : يكشنبه، 26 بهمن ماه ، 1393

سوال/ تحریف یا ...
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : پنجشنبه، 22 اسفند ماه ، 1392

تصویری با موضوع امیر المؤمنین عل?
ارسال شده توسط taghvim در مورخه : جمعه، 17 خرداد ماه ، 1392

درباره "خيانتهاي منافقانه در «
ارسال شده توسط alef در مورخه : چهارشنبه، 27 دي ماه ، 1391

قرآن و تورات-انجیل
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : دوشنبه، 4 دي ماه ، 1391

حدیث کساء به روايت جابر بن عبد ال?
ارسال شده توسط aletra در مورخه : يكشنبه، 26 آذر ماه ، 1391

بدترين خلق خدا در آخر الزمان!!
ارسال شده توسط sarbaz در مورخه : پنجشنبه، 13 بهمن ماه ، 1390

داستان تير و پاي امير
ارسال شده توسط hedayati در مورخه : يكشنبه، 2 آبان ماه ، 1389

داغ فراق
ارسال شده توسط andalib در مورخه : شنبه، 11 ارديبهشت ماه ، 1389

فراخوان شعارهاي فاطميه
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

سخن از فاطمه گفتن!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

در سوگ همتاي علي عليه السّلام
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 1 ارديبهشت ماه ، 1389

امام فدايي دين است، يا اصل دين؟
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 2 دي ماه ، 1388

آسيبها و راهكارها در عزاداري
ارسال شده توسط andalib در مورخه : جمعه، 27 آذر ماه ، 1388

بر كرانه‌ي غدير
ارسال شده توسط andalib در مورخه : سه شنبه، 10 آذر ماه ، 1388

مگر غدير را فراموش كرده‌ايم؟!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 27 آبان ماه ، 1388

طرح جدید سایت
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

اصلاحيه
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

تالار گفتمان جستجو

جستجو


جستجو در وب
جستجوی سايت

اندازه صفحه

100%
125%
150%
200%
250%
300%

   
   
 
  
نقدی بر تفسیر و مفسران 2 - سرآغاز
 
  

 

سخني با خوانندگان
سرآغاز

بي‌مجوز چرا؟
عصر بازگشت از عترت

آموخته‌هاي من:
الف: دلالت حديث ثقلين
ب: باورم با استعانت از حديث ثقلين
ج: شواهدي بر اين باور
د: هلاكتم در صورت رجوع به قرآن صامت
هـ: نجاتم در صورت رجوع به قرآن ناطق
و: دو مثال براي روشن شدن آموخته‌هايم

علت پژوهش

مسير مجاز در كسب دانش‌هاي الهي :
الف: تأملي در حديث "انا مدينة العلم"
ب: رواياتي در انحصار مسير دانش‌هاي ديني
ج: روايات اختصاصي در انحصار مسير دانش‌هاي قرآني

شماي كلي مباحث آتي

بخش اول:

هويت قرآن در باور غير معصومان

ارائة تعريفي جامع از قرآن (حقيقت قرآن چيست؟)
مصداق حقيقي قرآن در باور من
شاهدي از كلام خدا با بيان معصومين
حقيقت ساير كتب

ضرورت تعريف و ويژگيهاي معرف

تعريف قران را از كجا بايد گرفت؟
1- تعريف قرآن از درون
2- تعريف قرآن از برون

بياني ديگر در ويژگيهاي معرف قرآن
طرح و بررسي برخي ديدگاهها
شناخت و تعريف قران انحصاري‌است
مروري بر آموخته‌ها

* بررسي آرا در تعريف و شناخت قرآن
الف: منبع، مقصد، و هدف از نزول قرآن
كلام خدا و نزولش بر پيامبر اكرم

اصل تخاطب در قرآن
مقتضاي كلام خدا و نزولش بر پيامبر
چكيدة تحليل اين تعريف در چند جمله

معجزه بودن قرآن
اعجاز قرآن در آراي قرآن پژوهان
معجزات اختصاصي و عمومي
ويژگي‌هاي معجزة اختصاصي
شرط اعجاز معجزات
شرط اعجاز قرآن و وجه آن

هدايت و نور
شرط هادي و نور
ابهام هادي و تاريكي نور

شرايط تفسير از ديدگاه مفسران و قرآن پژوهان
علوم و شرايط مفسر
آداب و شرايط تفسير

بررسي ين ديدگاه با طرح چند پرسش
علم قرآن، اعطايي‌است نه اكتسابي
امانت پيامبر نزد صحابه
الف: امانت سپردن قرآن نزد صحابه
دست‌آويز مدعيان
وارثان قرآن در كلام معصومان
ب: مهمترين و ارزنده‌ترين يادگار
جايگاه قرآن و عترت

پناهگاه پناهجويان

منشأ پيدايش اين تفكر

ب: معرفي قرآن از بعد فهم تفسيرآن
سهولت فهم قرآن

دلالت واژه‌هاي قرآن بر آنچه افراد مي‌فهمند

به سخن درآوردن قرآن

ج: معرفي قرآن از بعد جامعيت آن
نشأت عقايد و آرا از قرآن

د: معرفي قرآن از بعد وحدت موضوع در آيات و سور

هـ: معرفي قرآن از بعد فصاحت و بلاغت آن
الف: فصاحت و بلاغت يعني چه؟
ب: معيار در سنجش فصاحت و بلاغت قرآن
ج: آيا قرآن فصيح و بليغ است؟

و: معرفي قرآن از بعد قدرت و كارايي
1 - محوريت قرآن در ارزيابي روايات
رابط بين خدا و خلق كيست؟

عرضه در كجا متصور است؟
تاريخ و نحوة پيدايش عرضة روايت به كتاب

علت پرسش اصحاب از روايات مشكوك چيست؟
امكان و عدم امكان و حد و مرز عرضة روايت به كتاب
خلاصة صور عرضة روايت به كتاب

تنها مصداق صحت عرضه
چه كساني صلاحيت عرضه دارند؟
انگيزه و نتيجة عرضة روايات مشكوك به آموخته‌هاي قرآن

عرضة روايات با وجود سريان زماني قرآن

مروري اجمالي بر مفاد روايات عرضه
آخرين نتيجه از بحث عرضه

2- حكومت قرآن بر احاديث
3- حكومت عقل بر ظاهر قرآن، و برتري قرآن در تعارض با ظاهر شرع
امكان تعارض عقل با قرآن و شرع
الف: عقل

ب: قرآن و شرع
حكومت عقل بر قرآن و شرع در صورت تعارض

ز: معرفي قرآن از بعد تأثير آن در فرهنگ و جامعه

ح: معرفي قرآن از نظر مستشرقين

نتيجة آنچه تا كنون خوانديد

بخش دوم:

نزاع مهتديان در كتاب هدايت!

پيشگفتار

مخاطب خدا و قيم قرآن

يك پرسش
پاسخ

ظواهرقرآن
1- منظور از ظواهر، و شرط حجيّت ظهور
2- منظور از حجت و حجيّت
3- دليل حجيّت ظواهر قرآن
مقام تخاطب و حجيّت ظواهر قرآن
مقدّمة اول: مفهوم ظهور، انتزاعي و نسبي‌است
مقدمة دوم: نقش تخاطب در انعقاد ظهور

نتيجه: لزوم مقام تخاطب در حجيّت ظواهر قرآن

مطلوب خدا و حجيّت ظواهر

در حاشية حجيّت ظواهر قرآن
1- حربة بناي عقلا
2- تفاوت حجيّت پيامبر و امام با حجيّت قرآن

شما هم تجربه كنيد

يك نمونة عملي و كاربردي
چند پرسش
چند نكته پيرامون اين بخش

تفسير سورة حمد

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين

الرحمن الرحيم
مالك يوم الدين
اياك نعبد و اياك نستعين

اهدناالصّراط المستقيم
صراط الذين انعمت عليهم
غيرالمغضوب عليهم و لاالضّالّين

آخرين سخن
فرضيّة اتفاق آرا

 

 

سرآغاز



تابستان سال 1375 بود. مطالعة نشريّات مختلف در زمينة تفسير و ترجمه و علوم قرآني، [اعمّ از كتاب، روزنامه، جزوه، مقاله، پايان‌نامه]، و توجه به تبليغات روز افزون قرآني، و تشكيل جلسات فراوان تفسير و مفاهيم، و كلاس‌هاي آموزش قرآن، و مسابقات قرائت و حفظ كلام الهي، و پس از چندي، مراجعه به سايتهاي اينترنتي و نرم‌افزارهاي قرآني، اين پرسشهارا در ذهنم ايجاد كرد كه:
اين همه تبليغات و سرمايه‌گذاريهاي كلان در رابطه با قرآن، براي چيست؟!
چرا همة اقشار جامعه، بي‌درنگ، سرگرم برنامه‌هاي قرآني شده، و به سمت و سوي قرآن روي آورده‌اند؟!
چه سياست و هدفي در پيش است، كه براي پيشبرد آن، نيروي انساني عظيمي به كار گرفته شده، و بخش قابل توجّهي از بودجة كشور، براي فعاليّتهاي قرآني هزينه مي‌شود؟!
چرا كساني در زمرة فعالان قرآني به حساب آمده‌اند كه از اسلام جز اسمي، و از قرآن جز خطّي نمي‌شناسند؟!
چرا تا پيش از اين، مسابقات قرآني، تنها در حفظ و قرائت قرآن خلاصه مي‌شد، ولي امروز مسابقات تفسير و مفاهيم نيز ضميمه شده است؟!
قرآن تنها چرا؟!
چرا...؟ و چرا...؟ و چرا... ؟

 

بي مجوّز چرا؟!

در جامعه نظر افكندم، ديدم: آموزش فنوني چون موسيقي و تآتر و عكّاسي و آرايشگري و... ، نيازمند مجوّز رسمي از وازارتخانه يا ادارة متبوع است. و تأسيس يك واحد صنفي، نيازمند جواز كسب از مراجع ذيصلاح است. و برپايي يك مهد كودك، نيازمند مديري كارشناس در علوم تربيتي و روانشناسي است. ولي، براي آموزش قرآن و تفسير و علوم قرآني، به هيچ مجوّزي از سوي هيچ مرجعي نياز نيست! چرا؟! چرا هيچ مرجع شناخته شده‌اي براي ارائة مجوّز تدريس علوم قرآني، وجود ندارد؟
با وجود چنين وضعيّتي در جامعه، ديدم كه:
هر قشري خود را مجاز مي‌داند تا در جلسات خصوصي و عمومي، و يا در كلاس درس و... ، آراء و اوهام خود را به كتاب خدا نسبت دهد.
هر سياستمداري مي‌تواند اهداف خود را برگرفته از آيات قرآن بداند.
هرگروه و سازماني با هر عقيده و مسلكي مي‌تواند باورهاي خود را به كتاب خدا منسوب نمايد.
هر نوجوان و جواني، هر زن و مردي، هر استاد و شاگردي، هر كارگر و كارمندي، و هر راننده و كاسبي مي‌تواند بدون هيچ ترس و واهمه‌اي، در جايگاه پيشوايان معصوم عليهم السلام قرار بگيرد و با اطمينان كامل به تفسير و تبيين قرآن بپردازد. زيرا در دوران تحصيل، همگان ياد گرفته‌اند كه تنها با عمل به قرآن است كه مي‌توانند رستگار شوند. و در كلاسهاي آموزش علوم قرآني، ياد گرفته‌اند كه قرآن به حدّي سهل است كه همه مي‌توانند آن را بفهمند و تفسيرش كنند، و نياز به دانش خاصّي هم ندارد. و در صورت بروز خطاها و اختلاف نظرهاي فراوان، به راحتي مي‌توانند بگويند: «اين يك قرائت تازه از دين، و يك برداشت جديد از كلام خداست!». و بديهي است كه قرائت و برداشت از قرآن هم انحصاري نيست!!
در بين ساده دلان و ساده‌انديشان گذري كردم و ديدم، هركس به زباني سخن از مدح اين حركت قرآني دارد. و بالأخره، ديدم كه همه‌جا بحث از قرآن است. راديوي قرآن، تلويزيون قرآن، سايتهاي قرآني، نشريّات قرآني! و... .

 

عصر بازگشت از عترت:

و آنگاه كه با شعارهاي تبليغاتي رسانه‌اي: «عصر ما عصر بازگشت به قرآن است»، «قرآن ما را بس است»، «قرآن نيازي به مفسّر و مبيّن ندارد و خودش مفسّر خويش است»، «اگر به قرآن عمل كنيم رستگاريم»، «قرآن تنها نسخة شفابخش است»، و... روبرو شدم، ناباورانه پذيرفتم كه: جامعة ما نيز با دسيسه‌هاي پرچمداران گمراهي و ضلالت، در دام كساني افتاده است كه در حضور پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله، پردة نفاق را از چهره به سويي افكنده، و با بي شرمي و گستاخي تمام، كفر نهفتة خود را آشكار كرده و پس از نسبت هذيان به اشرف كائنات و پيامبر رحمت كه جز به وحي سخن نمي‌گويد، گفتند: «حسبنا كتاب الله ـ كتاب خدا مارا بس است». و مقصودشان اين بود كه:
"قرآن صامت را قبول داريم؛ زيرا مي‌توانيم مفسّر و توجيه‌گر و سخنگويش خودِ ما باشيم، و به راحتي بر اساس آراي خود، و در جهت پيشبرد مقاصدمان، آن را به خدمت بگيريم. كه در اين صورت، قرآن تسليم ما خواهد بود نه ما تسليم قرآن. ولي قرآن ناطق زندة غير قابل توجيه و تفسير را نمي‌پذيريم، زيرا با دانش بي‌كران آنان، جولانگاهي براي ما باقي نمي‌ماند، چون در آن صورت بايد تسليم بي چون و چراي عترت پيامبر شويم".
با ديدن اين حركت وسيع، ذهنم مدام درگير پرسش و پاسخ، و كنش و واكنش بود. لذا از خود پرسيدم:
اين حركت، در اين برهه از زمان، غفلت است يا دسيسه؟
اين برنامه‌ها در راستاي خدمت به دين است يا به هدف ضربه زدن به اساس دين؟
اين خيزش، با چنين سبكي كه انجام مي‌شود، چه هدفي را دنبال مي‌كند؟
با وجود زمينة تشيّع در جامعة ما، و با وجود پايبندي و ارادت مردم به ساحت مقدّس پيامبر و عترت پاك او عليهم السلام، اگر دشمن بخواهد آنان را بفريبد و از مذهبشان بيگانه سازد، آيا راهي بهتر از «ترويج قرآن بدون عترت» مي‌يابد؟ و ترويج قرآن بدون عترت يعني ترويج اسلام منهاي امام معصوم. همان اصل باطل و ناحقّي كه منافقان و مشركان، در طول تاريخ به آن تكيه كرده‌اند و براي رواج آن، چه خونها كه نريختند!
مگر زمينه‌ساز حكومت بني‌اميّه و بني‌عبّاس، چيزي غير از شعار «حسبنا كتاب الله» بود؟
مگر براي پيكار با قرآن مجسّم و كلام‌الله ناطق، امير مؤمنان عليّ‌بن ابيطالب عليه السلام، حربه‌اي برنده‌تر از «حسبنا كتاب الله» به‌كار گرفته شد؟
مگر از آغاز اسلام تا كنون، جلاّدان و سفّاكان تاريخ، با شعار «لاحكم الاّ لله ـ حكم و فرمان تنها از آن خداست» جنايت را به بالاترين حدّ خود نرساندند؟
مگر مفتيان و مولويهاي درباري، با تكيه بر آيات قرآني توجيه‌گر نظامهاي كفر و شرك نبودند؟
مگر سپاه معاويه حربه‌اي كارسازتر از قرآن بر سر نيزه داشت؟
و مگر حاكمان بيشتر كشورهاي اسلامي، از اسلام چيزي جز قرآن آنهم با تفسيري كه خود ارائه مي‌دهند، در دست دارند؟
هرگز فراموش نكنيم كه غاصبان ولايت علوي، همگي مسلمان، و از گروه مهاجر و انصار بودند نه از يهود و نصاري. آنان به ظاهر، نماز مي‌خواندند، قرآن تلاوت مي‌كردند، زكات مي‌دادند، حج مي‌گزاردند، و خود را مناديان اسلام قلمداد مي‌كردند. و سپاهيان جمل و صفّين و نهروان نيز آثار سجده بر پيشاني داشتند. و... .
آري! جنجالهايي كه در جامعة شيعي با آن روبرو شدم، مرا به انديشه واداشت، و به ياد همان شعارهاي شرك و نفاقي انداخت كه پس از رحلت پيامبر صلي الله عليه و آله بر زبان بيشتر مسلمانان جاري شد. آنچه در اين جنجالها مي‌شنيدم و مي‌خواندم، با آموخته‌ها و باورهايي كه از بركت آموزشهاي پيشوايان معصوم عليهم السلام، داشتم، بسيار دور از هم، بي‌ارتباط و يا نقيض يكديگر بودند.

 

آموخته‌هاي من:

اصول آموخته‌هايي كه مرا به واكنش در مقابل شيوة رايج واداشت را مي‌توان در سه موضوع عمدة زير خلاصه كرد:
* دلالت حديث ثقلين، و باورم با استعانت از اين حديث.
* هلاكتم، در صورت رجوع به قرآن صامت.
* نجاتم در صورت رجوع به قرآن ناطق.
خلاصة آنچه از اين سه اصل، برايم تحقق يافته، چنين است:

ادامه مطلب





بازديد : 4087 بار
 
 
ثبت نام در سایت
شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
گذرواژه:
تايپ مجدد:
 
گزارش کاربران
 
عضو شويد
ارسال کلمه عبور

 
عضويت:
امروز: 0
ديروز: 0
در انتظار: 0
مجموع کاربران:323
جديدترين کاربر: Leonida47Q

آمار بازديد:
 بازديد امروز : 247
 بارديد ديروز : 570
 بازديد کلي : 5360408
بيشترين تعداد آنلاين:
ميهمان: 170
اعضا: 0
مجموع: 170

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان: 17
اعضا: 0
مجموع: 17

اعضاي آنلاين:
نظرسنجی
صرف نظر از ظاهر سايت، مطالب را چگونه مي‌بينيد؟

عالي و جديد، ادامه دهيد
نسبتا خوب
تكرار حرف ديگران
موجه نيست
ادامه ندهيد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 102
نظرات : 9